torsdag 2. mai 2013

Referanseelev

For noen uker siden fikk jeg en mail fra Explorius som spurte om jeg ville bli referanseelev for alle utvekslingsstudentene som er i Frankrike dette året, noe som var veldig morsomt. Takket selvfølgelig ja, og fikk spørsmål om jeg kunne skrive en "liten hilsen" som de kunne ha på nettsiden deres. Tenkte bare å dele den her og, så here you go!

Mitt utvekslingsår i Frankrike

Hei! Jeg heter Marianne, er straks 18 år og befinner meg for øyeblikket i en liten by kalt Prinquiau nord-øst i Frankrike, like ved byen Nantes. Jeg har vært her i åtte måneder nå, og det gjenstår bare litt mindre enn to. Tiden har gått fort!

Jeg kom hit til Frankrike i begynnelsen av september, da jeg begynte mitt opphold med Soft Landing Camp i Paris sammen med de andre utvekslingsstudentene som skulle til Frankrike. I begynnelsen var vi en gruppe fra Norden sammen med Explorius, det var dansker, nordmenn, svensker og finsker. Etter to dager "forlot" Explorius oss og vi ble tatt i mot av vår franske underorganisasjon, og vi fikk møtt folk fra hele verden, for det meste australiensere. Er helt utrolig hvor fort vi fikk kontakt og hvor sterke bånd vi knyttet på den korte tiden! Soft Landing Campen var så utrolig bra, og skulle gjort så masse for å fått den samme muligheten igjen! Jeg ble kjent med utrolig mange fine mennesker, lærte å snakke utrolig bra engelsk (og litt fransk), og alt var bare utrolig bra. Dagene gikk veldig fort, og før vi visste ordet av det satt vi på toget til vertsfamliene våre.


Det første møtet med vertsfamilien gikk veldig fint, og det var absolutt ikke noe jeg hadde trengt å grue meg så mye til. De var minst like nervøse/spente som meg, noe som beroet oss alle. Da de hadde hentet meg på togstasjonen dro vi til mitt framtidlige hjem som jeg skulle ha i ti måneder, jeg fikk en liten omvisning rundt om kring i nabolaget og der jeg skulle gå på skole, før vi hadde et ekte, godt, fransk måltid.



Etter det første møtet med vertsfamilien har tiden bare rast av gårde. Jeg har vært så utrolig heldig, og jeg har opplevd så utrolig mye. Paris tre ganger, uttallige turer til Bretagne, campingferie til La Rochelle og l'île de Ré, piqueniques ute i solen med venner og vertsfamilie, byturer, cafébesøk, og listen fortsetter ut i evigheten. Det virker som om jeg har bodd her i minst fem år, men samtidig føles det ut som jeg kom i går. Når en er på utveksling mister en på en måte litt tidsperspektivet, tiden går utrolig fort, samtidig som en skulle ønske den gikk enda litt fortere.



Skal en dra på utveksling til Frankrike, må en være forberedt på en hverdag som er langt i fra den samme som hverdagen i Norge. Skole til klokken 18.00, lite fleksibilitet, mange regler som skal følges og mye respekt som skal vises, andre spisevaner, andre programmer på TV, og alt det som følger med et annet land og en annen kultur. Klarer en å tilpasse seg alt dette, er det garantert at en kommer til å få sitt livs beste år. Frankrike, det vakre landet med de snille folkene og den gode maten. Hver dag er det fireretters lunsj og middag, hvor ost, brød og vin er like viktig som det man ser på film. På skolen har vi en time for å spise lunsj, hvor alle sammen tar seg god tid og spiser osten sin med god samvittighet.

Frankrike er virkelig et herlig land, og selv om det i begynnelsen var vanskelig å få ordentlige venner (jeg har innsett nå at det var mest sannsynlig for mine manglede evner til å formulere meg), at språket er vanskelig og kulturen er annerledes, så er det så absolutt verdt det. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg har hatt dager der jeg bare ville dra hjem igjen til Norge, men jeg prøvde å tenke at det er normalt. Hadde jeg ikke savnet det landet jeg kommer i fra og hvor jeg har all min familie, hadde det vært enda verre. Heldigvis har jeg ikke hatt mange slike dager (typ to dager ut i fra åtte måneder), de aller, aller fleste er gode dager, hvor jeg nyter mitt franske liv. Ti måneder, det var så lenge tenkte jeg før jeg dro. Nå tenker jeg bare at jeg burde ha fått lengre tid her, har lyst til å fortsette og leve mitt franske liv enda lengre!


Har du lyst og har du mulighet, så dra. For din del, for min del, for alle sin del, dra på utveksling til Frankrike! Det er virkelig helt fantastisk, og du kommer ikke til å angre! Et mer lærerikt, givende og fantastisk år har jeg aldri hatt før.

- Marianne Moljord

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk!